Uniekheidsillusie
Als testconsultant ben ik bij verschillende type organisaties actief geweest. Van overheid, sportbonden tot pure commercie. Ik tel inmiddels ruim 30 bedrijven en instanties. Wat zij allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat ze beweren echt heel anders te zijn dan anderen. Wij zijn uniek! Tot een bepaalde hoogte is dat ook zo. Een scheepswerf houdt zich nou eenmaal met heel andere zaken bezig dan een drinkwaterbedrijf. Maar juist voor ons werk zijn die bedrijven negen van de tien keer helemaal niet zo bijzonder. De problematiek waar ze doorgaans tegenaan lopen, heeft altijd dezelfde dynamiek. Maar de illusie van uniekheid maakt, dat ze dat niet zien en soms hopeloos de mist in gaan. Migraties naar of implementaties van SAP S4/HANA zijn een stuk overzichtelijker met die wetenschap in je achterhoofd. Drie problemen die zo generiek zijn behandel ik hier.
Onduidelijke specificaties
Of de opdrachtgever haar processen nou tot in detail inzichtelijk heeft of niet: de acceptatiecriteria, requirements of zelfs het ontwerp van de software laten eigenlijk altijd te wensen over. In ieder geval voor testdoeleinden. Ga hier dan ook als eerste mee aan de slag. Is de conclusie, dat het niet voldoende is, gebruik dan de good old procescyclustest om betere specificaties op tafel te krijgen. Alle organisaties drijven op hun onderliggende bedrijfsprocessen. Soms zijn er flow diagrammen aanwezig (al dan niet verouderd) waar je mee aan de slag kan. Het uitwerken van procescyclustesten zijn bovendien ook een goede basis voor werkinstructies en/of gebruikshandleidingen. Maak van alle varianten van de processen een testscenario (voor de testers onder ons: testmaat 1). Schrappen kan later altijd nog.
Onvoldoende draagvlak
De klant is koning. In de snelle en iteratieve ICT-wereld wordt dat weleens vergeten. Het team of project denkt, dat het universum om hen draait en dat hun beeld van de wereld door iedereen wordt gedeeld. Tot de eindgebruikers gaan testen. Dan blijkt de verwachting van de klant anders dan was verondersteld. Tijdens ketentesten wordt dat soms pijnlijk duidelijk. Maar dan is het echt te laat. Zorg dat je zo snel als het kan de juiste stakeholders aan tafel hebt, maar in ieder geval weet wie het zijn. Het zijn er meestal meer, dan de opdrachtgever initieel aan je vertelt. Als eindgebruikers een grote rol spelen in het testen van het systeem, probeer die dan zo vroeg mogelijk vrij te maken voor het project en dicht bij je te houden. Heb je dit voor elkaar, kan je op elk gewenst moment toetsen of de software en/of de bedrijfsprocessen nog aan de verwachtingen voldoet.
Onrealistische releasedatum
Je herkent het vast wel. Bij de intake roept de opdrachtgever, dat de geplande live-gang heilig is. Gedurende het gehele traject hangt die datum als een donkere wolk boven de werkvloer. Tot er kort voor de release toch dingen anders lopen en met het grootste gemak de geplande datum een half jaar (of langer) naar achteren wordt geschoven. Om dit fenomeen te bestrijden, is er niet een simpele oplossing als bij de eerste twee problemen. De basis van de oplossing is een gestructureerd testproces, waarin een voortgangsrapportage over de testuitvoering en opgedane bevindingen een belangrijke rol speelt. De rapportage is voor stakeholders en ook voor jouzelf zeer waardevol omdat dit op het moment suprême jou in staat stelt een goed advies te geven over een go of no-go. Als de organisatie live wil gaan, terwijl jij denkt dat de testresultaten het tegendeel beweren, maak dan de product risico’s inzichtelijk. Als testconsultant heb je een adviserende rol, geen beslissende. Maar je hebt er op deze manier wel alles aan gedaan om de opdrachtgever de juiste beslissing te laten nemen.
Er zijn nog meer overeenkomsten tussen al die verschillende organisaties. Deze drie zijn alleen essentieel omdat ze direct en indirect veel bij kunnen dragen aan de zaak goed op de rit te krijgen. Hopelijk helpen deze drie tips je om bij je volgende S/4HANA migratie/implementatie een goede start te maken en niet ontgoocheld te raken van de “wij zijn zo speciaal” retoriek.
PTWEE helpt SAP gebruikende bedrijven beter en slimmer te testen en hanteert daarbij een pragmatische aanpak. Heeft u behoefte om vrijblijvend van gedachten te wisselen over uw testuitdagingen? Neem dan contact met ons op.